Thursday, March 23, 2006

De sluwe vos Socrates.

Met een search op Google naar de frase "rabid god" vond ik de volgende vreemde dictionary entry:

"Affected with the distemper called rabies; mad; as, a rabid god or fox." [dict.die.net/rabid]

Vandaar brengt mijn vrije associatie me bij William Blake:

"The fox provides for himself, but God provides for the lion."
[The Marriage of Heaven and Hell, Proverbs of Hell.]

Ik heb me weleens afgevraagd wat God dan was, een leeuw of een vos. God voorziet immers in zijn eigen behoeften, en is dus een vos. Aan de andere kant voorziet God in zijn behoeften, dus is hij een leeuw. Oh, maar God was natuurlijk een Jood!

"Men kiest de dialectiek alleen, als men geen ander middel heeft. Men weet, dat men wantrouwen met haar wekt, dat ze weinig overtuigt. Niets is makkelijker uit te wissen dan een dialecticuseffect: de ervaring van iedere vergadering waar gesproken wordt, bewijst dat. Ze kan slechts noodweer zijn, in de handen van zulken, die geen andere wapens meer hebben. Men moet zijn recht af te dwingen hebben: eerder maakt men geen gebruik van haar. De Joden waren derhalve dialectici; Reinaard de Vos was het: wat? en Socrates was het ook? -"
[Nietzsche, Afgodenschemering, Het probleem van Socrates, 6.]

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home